Last but not least…Sri Lanka! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Mart en Aafke - WaarBenJij.nu Last but not least…Sri Lanka! - Reisverslag uit Sri Lanka, Sri Lanka van Mart en Aafke - WaarBenJij.nu

Last but not least…Sri Lanka!

Blijf op de hoogte en volg Mart en Aafke

05 Augustus 2015 | Sri Lanka, Sri Lanka

Datum: 9 juli tot 5 augustus 2015

Plaatsen: Negombo, Kalpitiya, Anuradhapura, Tricomalee, Sigiriya, Dambulla, Kandy, Ella, Arugam bay, Kataragama, Yala National Park, Tangalla, Mirissa, Galle, Hikkaduwa.

Gemiddelde temperatuur: 35 graden, zon!

Sri Lanka, het laatste land van onze reis. Wat hebben we ons hier uitstekend vermaakt. We zijn direct naar een van de beste kitesurf plekken ter wereld gegaan, om daar een cursus kitesurfen te doen. Aafke is dus in plaats van haar duikbrevet voor een Kitebrevet gegaan en Mart deed vrolijk mee. Dat was nog best lastig zeg! Na een cursus van 3 dagen met 9 lesuren in totaal beheersen we alle technieken tot aan de waterstart. Dat is heel tof, om vervolgens 8 meter verder weer in het water te belanden. Gelukkig was het over het algemeen ondiep dus niets aan de hand. Omdat we 5 nachten op deze kite plek zijn gebleven, hebben we daar veel mensen ontmoet, waar we of mee verder zijn gereisd, of weer tegenkwamen in Sri Lanka. Erg gezellig.

Veel toeristen reizen hier met een privé chauffeur of tuktuk, maar wij dus niet. Wij gingen voor een beleving: namelijk de local bus. Harde muziek, keihard scheuren en met z’n drieën op een twee persoonsbankje zitten. Hoe doe je dat? Gewoon blijven lachen 

Nadat we in Anuradhapura per fiets diverse tempels hebben bezocht, zeiden we tegen elkaar dat we wel even klaar waren met de tempels. Dit is bijna gelukt ;-) want je ontkomt er bijna niet aan om een stad te passeren zonder ‘de tempel’ te hebben gezien, dus wij ook.

Naast tempels hebben we gesnorkeld in Tricomalee, waar we diverse haaien zagen en de locals ook hun vakantie vieren. Druk maar erg gezellig. De Sri Lankanen zijn eerlijk, lief en gastvrij. Ze geven dan ook regelmatig een bordje eten aan hongerige toeristen.

We hebben een hele mooie treinreis - langs theevelden en door de bergen - gemaakt vanaf Kandy naar Ella. Deze reis duurde slechts 6 uur, maar we zaten luxe 1ste klas (18,- euro). Mart mocht nog samen met een reisgenoot bij de machinist zitten.

Aangekomen in Ella, stonden Benthe (het zusje van Mart) en Walter (haar vriend) ons als verassing op te wachten, surprise! We zouden eigenlijk pas de volgende dag afspreken. Vervolgens 9 dagen met z’n vieren gereisd. Erg gezellig natuurlijk! Samen op diverse stranden gelegen, drankjes gedronken, een festival/parade bezocht, walvistocht en een safari gedaan. Tijdens de safari door Yala National Park, ook wel “klein Afrika” genoemd, veel dieren gezien, zoals wilde olifanten, waterbuffels, zwijnen, hornbil (soort van toekan), diverse vogels, krokodillen en als klap op de vuurpijl…een luipaard met haar kind! Wat was dat gaaf zeg. Voor de volle 15 sec gezien  We hadden mazzel, want er zijn maar 20 luipaarden in het National Park.

In Nieuw-Zeeland hadden we een helikoptervlucht gemaakt om de walvissen van bovenaf te bewonderen. Dit keer zijn we met de boot eropuit getrokken. Vet om walvissen van 20 meter te zien, geniet van het moment, want foto’s maken is erg lastig.

Trouwens, heel veel Nederlandse toeristen in Sri Lanka. Waarschijnlijk door tv programma’s als ‘Wie is de Mol?’ en ‘3 op reis’. Wel grappig, want de rest van onze reis zijn we amper NL’ers tegen gekomen.

We zitten nu in een heel lekker hotel aan het strand met zwembad om onze laatste dagen in Sri Lanka door te brengen. Even helemaal niks… Aafke kan zich mentaal voorbereiden op a.s. maandag… namelijk direct aan de slag bij haar nieuwe baan als sales bij VERO MODA.
We blikken nu terug op de afgelopen 6 maanden. Wat was het een geweldige reis, met heel veel mooie ervaringen, ontmoetingen, vriendschappen en gesprekken. Het onmogelijke is gebeurt, we zijn nog verliefder geworden op elkaar! Hihi.

Wij vliegen vrijdag om op zaterdag 8 augustus om 10.50u (voor de liefhebbers: AZ108 vanuit Rome) op Schiphol aan te komen.

Tot snel in NL,

Aafke en Mart

PS: er staan meer foto’s geüpload, maar daarvoor moet je even doorklikken bij de foto’s op Ga naar overzicht.

• 05 Augustus 2015 - 09:51

Esther:

Wat hebben jullie een geweldige reis gehad. Super verhaal en na dit avontuur kunnen jullie alles aan.
    Ik kijk ernaar uit om jullie weer te zien :)
    Geniet nog even van de laatste dagen.
    Hele dikke kus Esther

• 05 Augustus 2015 - 10:06

Sjoerd:

Cool! Mooi verhaal! Zie jullie in nl voor een kite sessie;)

• 05 Augustus 2015 - 10:07

Sjakkie:

Waaaaauuuuw....ben gewoon ontroerd....mooi geschreven om zo een stukje met jullie mee te beleven dan wel met terugwerkende kracht ;-) en wat gaaf een cursus kitesurfen!! Staat ook hoog op mijn lijstje! Toch ook combi reizen en kiten overwegen... :-) Zaterdag horen we de verhalen live! Super veel zin in jullie weer te zien! Geniet van de laatste dagen lief nog verliefder stel! X

• 07 Augustus 2015 - 17:41

Rob:

Mooi verhaal wederom! Tot morgen!! x

• 08 Augustus 2015 - 09:25

Joost: